In dit digitale tijdperk duurt het vaak slechts kwestie van seconden voordat je voorbij geswiped wordt. Daarom is een professioneel ogende aanwezigheid op het web vrij essentieel. Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Daarom is die eerste indruk dus echt wel van tel.

Hier zijn enkele eenvoudige tips wanneer het op profielfoto’s aankomt:

  • Strijk de plooien glad – Zorg dat je kledij gestreken zijn voordat je naar een fotoshoot gaat. Gekreukte kleding geeft nogal snel een rommelig en onprofessioneel uitzicht.
  • Maak de goede kledijkeuze – Wat voor werk zoek je? Welke indruk wil je overbrengen? Professioneel of casual? Kleed je om een goede indruk te maken maar overdrijf de dingen niet.
  • Haar – Zorg ervoor dat het geen ‘bad hairday’ hebt. Het maakt een wereld van verschil, niet alleen op de foto zelf, maar ook op hoe je je voelt over jezelf.
  • Make-up – Eenvoudig en netjes. Vergeet niet dat het geen make-over is, mensen moeten herkennen dat jij het bent.
  • Vrienden, huisdieren en bloemen – Bijgesneden foto’s met halve vrienden, vakantiefoto’s, bloemen, katten en honden… Ik weet dat je van je huisdieren houdt en dat je misschien een fervent tuinier bent, maar probeer te voorkomen dat je dergelijke foto’s op LinkedIn plaatst. Onthou, het gaat over jouw houding en je uiterlijk.
  • Selfies – Hoewel een selfie er grappig en spontaan kan uitzien, zal je door je arm uit te steken of door een selfie-stick te gebruiken jouw foto er snel amateuristisch, disproportioneel en in veel gevallen rommelig uitzien.
  • Een glimlach is het op één na beste wat je lippen kunnen doen. Als menselijke wezens reageren we intuïtief op gezichtsuitdrukkingen. Een kleine glimlach kan een wereld van verschil maken. Stuur vriendelijke, maar professionele signalen.
  • Een toegankelijke, vriendelijke uitstraling – Trek alsjeblieft geen duckface, fishface of een ​​rebelse uitdrukking à la James Dean, tenzij je natuurlijk een filmrol ambieert. Maar als je doel is om een ​​baan of een project via LinkedIn te krijgen volstaat een benaderbare vriendelijke uitstraling.

Wat de foto zelf betreft,

  • Hou het simpel – dit klinkt misschien als een no-brainer, maar een eenvoudig, overzichtelijk beeld is gemakkelijker voor het oog.
  • Achtergrond – de foto-achtergrond is net zo belangrijk als wat op de voorgrond wordt weergegeven. Zorg dat het niet rommelig oogt.
  • Harde schaduwen – het lijkt misschien een goed idee om een ​​artistieke foto met dramatische schaduwen te hebben, maar je zal er mogelijks wat onheilspellend uitzien vanwege het contract.
  • Zwart / wit of kleur – ik geef persoonlijk de voorkeur aan kleurenprofielfoto’s boven zwart-wit. Kleurenfoto’s zijn natuurlijker en trekken meer de aandacht.
  • Scherp – de foto moet scherp zijn. Gemakkelijk voor de kijker om naar te kijken.
  • Goede verlichting – eenvoudige ongecompliceerde verlichting.

Het spreekt voor zich dat jouw profieltekst aanspreekbaar en professioneel moet zijn en zo hoort ook jouw profielfoto te zijn!

Wil je gewoon liefst de zorgen over de foto uit handen geven aan een professional – maak dan gerust een afspraak en we klaren dat wel even voor jou.

Lieven